Πολλές είναι οι μελέτες και οι έρευνες που καταδεικνύουν ένα γνωστικό προβάδισμα στα δίγλωσσα παιδιά. Παρακάτω παρατίθενται συνοπτικά κάποια βασικά πλεονεκτήματα.
- Η λειτουργία του εγκεφάλου βελτιώνεται καθώς πρέπει να αναγνωρίσει, να διαπραγματευτεί την έννοια και να επικοινωνήσει σε διαφορετικά γλωσσικά συστήματα. Η συγκεκριμένη ικανότητα δεν περιορίζεται μόνο στη διαδικασία της μάθησης της ξένης γλώσσας αλλά και σε άλλα θέματα, όπως η επίλυση προβλημάτων. Επιπλέον οι φοιτητές που μαθαίνουν ξένες γλώσσες τείνουν να έχουν καλύτερες επιδόσεις στις εξετάσεις, σε σχέση με συνομήλικους που μιλούν μόνο μια γλώσσα. Πιο ευρεία, έχουν καλύτερες επιδόσεις σε αντικείμενα όπως τα μαθηματικά, το λεξιλόγιο και την ανάγνωση.
- Τα άτομα που γνωρίζουν πάνω από μια γλώσσα και κυρίως τα παιδιά, υπερτερούν στην εναλλαγή των συστημάτων του λόγου, δηλαδή στη δομή και στο γραπτό λόγο. Η εναλλαγή αυτή ενισχύει την ανάπτυξη πολλαπλών δεξιοτήτων. Έρευνα κατά τη διάρκεια της οποίας οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν έναν προσομοιωτή οδήγησης ενώ ταυτόχρονα έκαναν και άλλα πράγματα έδειξε πως οι πολύγλωσσοι άνθρωποι έκαναν λιγότερα λάθη κατά την οδήγηση.
- Αρκετές είναι οι έρευνες σύμφωνα με τις οποίες οι μονόγλωσσοι ενήλικες εμφανίζουν τα πρώτα σημάδια της άνοιας στα 71,4 έτη, αλλά για όσους μιλούν περισσότερες γλώσσες ο μέσος όρος είναι τα 75,5 έτη. Τα αποτελέσματα παραμένουν σταθερά ενώ οι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη για τις έρευνες είναι πολλοί, όπως το μορφωτικό επίπεδο, η οικονομική κατάσταση, το φύλο και η σωματική υγεία.
- Μελέτες δείχνουν ακόμα ότι οι γνώστες ξένων γλωσσών θυμούνται καλύτερα λίστες με ψώνια, ονόματα και κατευθύνσεις. Η εκμάθηση μιας γλώσσας απαιτεί την απομνημόνευση λεξιλογίου και κανόνων που συμβάλλουν στην εκγύμναση του πνευματικού μυ ( οι εκπαιδευτικοί πολλές φορές παρομοιάζουν το μυαλό με έναν «μυ»). Αυτή η άσκηση βελτιώνει όλους τους τομείς της μνήμης, το οποίο σημαίνει ότι οι πολύγλωσσοι έχουν μεγαλύτερη ικανότητα απομνημόνευσης καταλόγων ή ακολουθιών.
- Μια έρευνα από το Πανεπιστήμιο Pompeu Fabra της Ισπανίας, σχετίζει την πολυγλωσσία με την όξυνση της παρατηρητικότητας. Καθώς οι πολύγλωσσοι έχουν μεγαλύτερη εμπειρία στη συγκέντρωση σχετικών με το θέμα πληροφοριών και την απόρριψη των λιγότερο σημαντικών, όπως είναι και στον εντοπισμό στοιχείων που μπορεί να θεωρηθούν ως παραπλανητικά.
- Σύμφωνα με μια μελέτη στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, οι δίγλωσσοι τείνουν να παίρνουν πιο ορθολογιστικές αποφάσεις. Ο ορισμός της έννοιας των λέξεων της ξένης γλώσσας ποικίλει και μπορεί να αποδοθεί ποικιλοτρόπως μέσα στις διάφορες προτάσεις. Αυτό μπορεί να επηρεάσει υποσυνείδητα την κρίση. Οι δίγλωσσοι είναι πιο σίγουροι για τις επιλογές τους όταν το σκέφτονται και στη δεύτερη γλώσσα και καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα.
- Εν κατακλείδι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας απαιτεί την εξοικείωση με τους μηχανισμούς της γλώσσας γενικότερα, δηλαδή τη γραμματική, την κλίση και τη δομή της πρότασης. Μέσω αυτών ο τρόπος λειτουργίας και η χρήση μια γλώσσας γίνονται πιο αντιληπτοί και τελικά τα άτομα αποκτούν καλύτερη γνώση και της μητρικής γλώσσας τους.