Το κλειδί για την εκμάθηση μιας νέας κινητικής δεξιότητας - όπως το να παίξετε πιάνο ή μάθετε ένα νέο σπορ - δεν είναι αναγκαστικά πόσες ώρες εξασκείστε, αλλά ο τρόπος που το κάνετε, σύμφωνα με μια μελέτη του 2016.
Οι επιστήμονες έχουν διαπιστώσει ότι αλλάζοντας λίγο την εξάσκηση σας, μπορείτε να διατηρήσετε τον εγκέφαλό σας πιο ενεργό καθ’ όλη τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας και να μειώσετε κατά το ήμισυ το χρόνο που χρειάζεται για να φτάσετε στο επιθυμητό επίπεδο.
Η έρευνα πηγαίνει κάπως ενάντια στην παλιά παραδοχή ότι απλά η επανάληψη μιας άσκησης ξανά και ξανά - για παράδειγμα, η εξάσκηση μιας κλίμακας στο πιάνο ή το παίξιμο μιας πίστας ενός παιχνιδιού ξανά και ξανά - ήταν ο καλύτερος τρόπος για να την τελειοποιήσετε.
Αντ’ αυτού, αποδεικνύεται ότι μπορεί να υπάρξει μια ταχύτερη (και πιο ευχάριστη) μέθοδος για να ανεβάσετε το επίπεδο σας.
"Αυτό που βρήκαμε είναι ότι αν εξασκηθείτε σε μια ελαφρώς τροποποιημένη έκδοση μιας εργασίας που θέλετε να μάθετε, στην πραγματικότητα μαθαίνετε όλο και πιο γρήγορα από ότι αν συνεχίσετε να ασκείτε ακριβώς το ίδιο πράγμα πολλές φορές στη σειρά", δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Pablo Celnik, από το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins.
Οι ερευνητές το ανακάλυψαν με το να πάρουν 86 εθελοντές για να μάθουν μια νέα δεξιότητα - μετακινώντας έναν δρομέα σε μια οθόνη υπολογιστή πιέζοντας μια μικρή συσκευή αντί να χρησιμοποιήσουν ένα ποντίκι.
Οι εθελοντές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και ο καθένας αφιέρωσε 45 λεπτά εξάσκησης.
Έξι ώρες αργότερα, μία από τις ομάδες κλήθηκε να επαναλάβει την ίδια άσκηση πάλι, ενώ μια άλλη ομάδα εκτέλεσε μια ελαφρώς διαφορετική εκδοχή που απαιτούσε διαφορετική δύναμη συμπίεσης για να μετακινήσετε το δρομέα.
Η τρίτη ομάδα ολοκλήρωσε μόνο την πρώτη προπόνηση, ώστε να λειτουργήσει ως έλεγχος.
Στο τέλος της περιόδου κατάρτισης, ο καθένας δοκιμάστηκε για το πόσο γρήγορα και με τι ακρίβεια θα μπορούσαν να επιτελέσουν τη νέα δεξιότητα και, αναμενόμενα, η ομάδα ελέγχου είχε το χειρότερο αποτέλεσμα.
Αλλά η έκπληξη ήταν ότι η ομάδα που είχε επαναλάβει την αρχική εκπαίδευση απέδωσε στην πράξη χειρότερα σε σύγκριση με εκείνους που είχαν μπερδεμένα πράγματα και εκπαιδεύονταν σε νέους τομείς - στην πραγματικότητα, η ομάδα που άλλαξε την εκπαίδευσή τους πήγε δύο φορές καλύτερα από την ομάδα που επανέλαβε την αρχική ικανότητα.
Οπότε, πώς λειτουργεί αυτό;
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οφείλεται σε κάτι που ονομάζεται ανασυγκρότηση, η οποία είναι μια διαδικασία με την οποία οι υπάρχουσες μνήμες ανακαλούνται και τροποποιούνται με νέες γνώσεις. Εδώ και πολύ καιρό προτείνεται ότι η ανασυγκρότηση θα μπορούσε να βοηθήσει στην ενίσχυση των κινητικών δεξιοτήτων, αλλά αυτό είναι ένα από τα πρώτα πειράματα για να δοκιμαστεί αυτή η υπόθεση.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι ερευνητές έδωσαν στους συμμετέχοντες ένα κενό 6 ωρών μεταξύ της περιόδου εξάσκησης - νωρίτερα η νευρολογική έρευνα έδειξε ότι τόσος χρόνος χρειάζεται για να ανασυγκροτηθούν οι αναμνήσεις μας.
"Τα αποτελέσματά μας είναι σημαντικά επειδή λίγα ήταν γνωστά για το πώς λειτουργεί η ανασυγκρότηση σε σχέση με την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων. Αυτό δείχνει πως οι απλές αλλαγές κατά τη διάρκεια της εξάσκησης μπορούν να οδηγήσουν σε ταχύτερα και μεγαλύτερα αποτελέσματα εξαιτίας της ανασυγκρότησης", δήλωσε ο Celnik.
"Ο στόχος είναι να αναπτύξουμε καινοτόμες παρεμβάσεις και προγράμματα εξάσκσης που θα δώσουν στους ανθρώπους περισσότερη βελτίωση στον ίδιο χρόνο εξάσκησης".
Παρόλο που υπάρχει όφελος στο να συμπεριλάβετε διάφορα πράγματα στην εξάσκηση σας, ο Celnik είπε ότι το κλειδί ήταν η προσαρμογή των πραγμάτων ελαφρώς- για παράδειγμα, προσαρμογή του μεγέθους ή του βάρους ενός ρόπαλου του μπέιζμπολ, της ρακέτας του τένις ή της μπάλας ποδοσφαίρου ανάμεσα στις περιόδους άσκησης.
"Εάν γίνει η διαφορετική εργασία πολύ διαφορετική, οι άνθρωποι δεν παίρνουν το όφελος που παρατηρήσαμε κατά τη διάρκεια της ανασυγκρότησης. Η τροποποίηση μεταξύ των συνεδριών πρέπει να είναι μικρή", πρόσθεσε.
Παρόλο που αυτά τα αποτελέσματα είναι αρκετά συναρπαστικά, η μελέτη αυτή έχει δοκιμάσει μόνο μία συγκεκριμένη ομάδα δεξιοτήτων, και έτσι πρέπει να γίνει περαιτέρω έρευνα για να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα.
Αλλά αν είναι αλήθεια, η εύρεση ενός εύκολου τρόπου να διπλασιαστεί ο ρυθμός με τον οποίο οι άνθρωποι μπορούν να μάθουν νέες κινητικές δεξιότητες θα ήταν πολύ μεγάλη υπόθεση.